REGIO – NS wil de dienstregeling vanaf december fors verbeteren. Er komen meer treinen, snellere verbindingen en betere aansluitingen. Dat staat in de Adviesaanvraag Dienstregeling 2022 aan regionale overheden en de reizigersorganisaties, verenigd in LOCOV.
Er komen twee nieuwe tienminutentreinen bij; Intercityverbindingen met iedere tien minuten een trein. Ook gaan er meer treinen rijden tussen Leiden en Utrecht. We gaan meer treinen rijden op de Zeeuwse lijn en de reistijd tussen Randstad en Zeeland gaat omlaag. De rechtstreekse Sprinter tussen Leeuwarden en Zwolle komt – dankzij een nieuwe spooraansluiting – terug, waardoor de Friese Sprinter-stations dichter bij de Randstad komen te liggen.
‘Door met verbeteren’
Met de dienstregeling 2022 kan NS – op basis van pre-coronacijfers – 200.000 reizigers een betere reis geven. Ongeveer 24.000 reizigers zouden iets langer onderweg zijn. Hoe de reizigersaantallen uiteindelijk uitpakken, is door de impact van corona nog onduidelijk. Marjan Rintel, president-directeur van NS: “We willen door met de plannen om de dienstregeling te verbeteren, ook in tijden van corona. Reizigers in verschillende steden en regio’s wachten hier op. Wij willen ervoor zorgen dat zij na corona weer veilig en verantwoord kunnen reizen.”
De nieuwe dienstregeling is tot stand gekomen in overleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Uitgangspunt is om de bereikbaarheid in Nederland te blijven verbeteren. In de adviesaanvraag wordt aangegeven dat de structurele effecten van corona nu nog onduidelijk zijn. Rintel daarover: “Uiteraard blijven we de gevolgen van de corona-crisis nauwgezet monitoren en zullen we waar nodig bijsturen. Daarover blijven we in gesprek het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ook in het licht van onze financiële positie die net zoals in hele ov-sector op dit moment onzeker is.”
Veranderingen in Noord-Holland
Het aantal Intercity’s tussen Alkmaar en Haarlem gaat omhoog. De treinen gaan daar in de ochtend- en avondspits in beide richtingen rijden. Op dit moment rijdt de Intercity alleen in de spitsrichting. Reizigers uit Beverwijk, Castricum en Heiloo krijgen hiermee meer reismogelijkheden.
Een aantal jaar geleden is NS extra spitstreinen gaan rijden vanuit zowel Den Helder als Enkhuizen naar Amsterdam. Omdat er weinig reizigers gebruik van maakten en de overstap in Hoorn verbeterd is, komt een aantal van deze spitstreinen te vervallen.
Tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal wordt het aantal Sprinters in het weekend verdubbeld, van twee naar vier keer per uur. Dit is gunstig voor toeristen in de Zaanstreek.
Iedere tien minuten een trein
Tussen Rotterdam – Den Haag – Leiden – Schiphol en Nijmegen – Arnhem – Utrecht – Schiphol hoef je in 2022 niet meer te kijken hoe laat de trein gaat. Daar gaat doordeweeks iedere tien minuten een Intercity rijden. Het zijn de tweede en derde Intercityverbinding die de NS als tienminutentrein wil aanbieden. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden zes keer per uur via een Intercityverbinding kunnen reizen. Tussen Nijmegen en Utrecht/Amsterdam wordt de reistijd bovendien tot vijf minuten sneller. In 2017 ging de eerste tienminutentrein van start. Dat zorgde toen voor een forse verbetering én voor een groei in reizigersaantallen.
Meer Sprinters Rotterdam – Dordrecht
Ook tussen Rotterdam en Dordrecht gaan meer treinen rijden. Tegelijk met de Intercity’s gaat ook deze tienminutensprinter de hele dag rijden, de eerste van Nederland. Het is de eerste stap naar de CitySprinter; ambitie van NS om iedere 5 minuten een sprinter te rijden en op meer stations te laten stoppen, bovenop meer Intercity’s op dezelfde lijn. Daar zijn aanpassingen voor nodig aan de infrastructuur.
Meer treinen tussen Leiden en Utrecht en Driebergen – Zeist – Breukelen
In de avond- en ochtendspits gaan er meer treinen rijden tussen Leiden en Utrecht. De Sprinter tussen Leiden Centraal en Alphen a/d Rijn gaat doorrijden naar Woerden en Utrecht. In combinatie met de Intercity rijden er daardoor vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht. De Intercity tussen Leiden en Utrecht zal als Sprinter doorrijden naar ‘s-Hertogenbosch.
Ook tussen Driebergen-Zeist en Breukelen willen we de sprinterfrequentie omhoog brengen van twee naar vier per uur.
Meer en sneller in Zeeland
Voor Zeeuwen wordt de verbinding met Noord-Brabant en de Randstad fors verbeterd. NS wil één van de twee Intercity’s per uur fors versnellen door alleen te stoppen op de grotere stations (Vlissingen, Middelburg, Goes). Deze verbinding zal zo’n kwartier minuten sneller in de Randstad zijn.
Daarnaast komt er overdag een nieuwe Sprinterverbinding bij tussen Vlissingen en Roosendaal. Daardoor blijven alle Zeeuwse stations twee keer per uur bediend. De grotere Zeeuwse stations worden drie keer per uur verbonden.
Sneller in het Noorden
Dankzij de aanleg van nieuwe infrastructuur door ProRail tussen Meppel en Zwolle kan NS de Sprinter Leeuwarden – Meppel doortrekken naar Zwolle, zoals dat in het verleden ook het geval was. Voor reizigers tussen bijvoorbeeld Zwolle en Wolvega wordt de reistijd daardoor bijna tien minuten korter. De Sprinter wordt ook sneller: op de hele rit tussen Leeuwarden en Zwolle scheelt dat 1 tot 2 minuten. Hierdoor wordt de aansluiting in Leeuwarden in de richting naar Groningen verbeterd. De reistijd tussen de Randstad en Fryslân wordt hierdoor korter. De Sprinter tussen Groningen en Zwolle wordt tot vier minuten sneller.
Internationale treinen
De IC Brussel gaat in de plannen ieder uur van en naar Amsterdam Centraal. Nu rijden er nog vier treinen naar Den Haag HS. Door de komst van de tienminutentrein is er te weinig ruimte richting Den Haag. Reizigers tussen Den Haag en Brussel kunnen reizen via een sneller alternatief met een overstap in Breda of Rotterdam.
NS wil samen met Eurostar vier treinen per werkdag van Amsterdam en Rotterdam naar Londen rijden. Mogelijk wordt dat in de loop van 2022 uitgebreid naar vijf treinen per werkdag. Ook in het weekend wordt het aantal treinen uitgebreid.
Definitieve dienstregeling
Elk jaar vraagt NS reizigersorganisaties in januari om advies over de dienstregeling die in december ingaat. NS gebruikt hun adviezen om de plannen waar mogelijk te verbeteren. Daarna bekijkt spoorbeheerder ProRail of de wensen van NS passen op het spoor, waarbij zij ook rekening houdt met de wensen van andere reizigersvervoerders en goederenvervoerders.