DEN HAAG – De ministerraad heeft ingestemd met een wetsvoorstel om de minimale geldigheidsduur van cadeaubonnen van één naar twee jaar te brengen. Daarmee krijgen consumenten meer tijd om hun tegoed te besteden aan een, nu nog aan huis bezorgd, etentje of aankoop in een (online) winkel. Staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat heeft het wetsvoorstel mede namens minister Dekker voor Rechtsbescherming naar de Tweede Kamer gestuurd.
Staatssecretaris Keijzer: “Nederlanders komen er tot hun irritatie vaak te laat achter dat een cadeaubon is verlopen en de waarde weg is. Dat is meer dan de helft van de consumenten wel eens overkomen. Met dit wetsvoorstel krijgen zij meer tijd. Dat is ook goed voor ondernemers, omdat een klant bovenop de waarde nog meer aankopen doet of daarvoor terugkomt. We streven er daarnaast natuurlijk naar dat, zodra dat kan, je een cadeaubon daadwerkelijk weer in de horeca zelf of fysieke winkels kan besteden.”
Alle cadeaubonnen vallen onder wetsvoorstel
Het wetsvoorstel geldt voor alle cadeaubonnen, ongeacht wie de cadeaubon heeft aangeschaft. Ook maakt het niet uit of het gaat om (digitale) cadeaukaarten met een saldo die in een (online) winkel kunnen worden ingewisseld of (digitale) cadeaukaarten die kunnen worden ingewisseld voor een belevenis of een bepaald goed.
De jaarlijkse cadeaubonnenomzet in Nederland wordt geschat op minimaal 1,5 miljard euro. De vrijgevallen waarde van verlopen cadeaubonnen bedraagt daardoor al snel miljoenen euro’s.
Bron: Tekst en foto’s: Overheid.nl