Inschrijving BRP is verplicht
Bij de controles van afgelopen maanden is gebleken dat niet iedere bewoner weet hoe een inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP) werkt. Inwoners zijn verplicht zich in te schrijven op het adres waar zij verblijven. Dit gebeurt niet automatisch bij een verhuizing. Meer informatie hierover is te lezen door hier te klikken.
Spookbewoning niet toegestaan
Tijdens de controles worden adressen bezocht waar al langere tijd niemand staat ingeschreven. Dit wordt bijgehouden in de BRP. Dit systeem is weer gekoppeld aan bepaalde voorzieningen en maatregelen. Dit kan gaan om een uitkering, de berekening van een studietoelage of de bepaling van de gemeentebelastingen. Ook andere organisaties zoals pensioenfondsen, de Belastingdienst of schuldeisers gebruiken de BRP. Het is dus belangrijk dat de BRP op orde is. Ook voor het welzijn van de bewoners zelf: illegale bewoning kan gevaar opleveren als bijvoorbeeld brand uitbreekt en de brandweer uitgaat van een leegstaande woning terwijl dit niet zo is. De gemeente hoopt met de controles ook deze bewustwording te vergroten. Het kan ook voorkomen dat er niemand op een adres geregistreerd staat omdat de woning voor andere doeleinden wordt gebruikt. Denk aan hennepkwekerijen, drugslaboratoria of opslag van illegale zaken. Hiertegen wordt hard opgetreden want dit wordt door de gemeente niet getolereerd.
Melden helpt!
Inwoners kunnen helpen spookbewoning tegen te gaan en zo bij te dragen aan een veilige buurt. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van spookbewoning als de woning niet bewoond is maar wel volledig is ingericht. Of als er alleen ’s nachts mensen in de woning zijn. Vermoedens kunt u melden bij de gemeente via fraudemeldpunt@purmerend.nl. Vermoedt u criminele activiteiten? Dan kunt u dit melden bij de politie via telefoonnummer 0900-8844. Of bij Meld Misdaad Anoniem via meldmisdaadanoniem.nl of telefonisch via 0800-7000.
Bron: Gemeente Purmerend
Foto via purmerend.nl