Vanaf 4 januari verandert de identiteitskaart. Deze krijgt namelijk een inlogfunctie.
Inlogfunctie
U kunt met de vernieuwde identiteitskaart inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Op deze manier inloggen geeft u maximale bescherming van privacygevoelige gegevens. Als u uw identiteitskaart bij de gemeente hebt opgehaald, krijgt u binnen vijf werkdagen een brief van DigiD. Hierin staat hoe u de inlogfunctie kunt activeren. Kijk voor meer informatie op de website van DigiD.
Aanvraag identiteitskaart
Bent u van plan een nieuwe identiteitskaart aan te vragen? Stel dit dan uit tot 4 januari 2021, als het kan. U bent verplicht in het bezit te zijn van een geldig legitimatiebewijs.
In vergelijking is de vernieuwde identiteitskaart iets duurder. Een identiteitskaart kost € 64,00 voor personen van 18 jaar en ouder. En € 32,90 voor personen jonger dan 18 jaar.
(Spoed)aanvragen reisdocumenten
Op 30 december vanaf 16.00 uur en 31 december de hele dag, kunnen we geen aanvragen behandelen voor identiteitskaarten en paspoorten. En van 30 december 16.00 uur tot maandag 4 januari 2021 9.00 uur, kunnen we ook geen spoedaanvragen behandelen voor identiteitskaarten en paspoorten. Tijdens deze dagen kan onze leverancier geen (spoed)aanvragen afhandelen.
Nooddocument
Heeft u toch met spoed een reisdocument nodig? Dan kunt u een nooddocument aanvragen bij De Koninklijke Marechaussee. Zij geven deze alleen af onder strikte voorwaarden. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid.
Bron: Gemeente EdamVolendam
Foto via edam-volendam.nl